Daha Katılımcı, İlkeli, Onurlu, Sorumlu ve Şeffaf Bir Yönetim İçin:
MAHALLE MECLİSİ
Açıklayan, Aydınlatan ve "Değerli Mahalle Halkı ve Sayın Muhtar Adaylarına" Yol Gösteren İlkeler ve Kuruluş Hakkında Bilgi
Günümüzde Siyasi İktidarlar (Hükümetler) ve Merkezi yönetimler, her şeyi her koşulda kendilerinin çözebileceği anlayışından hızla uzaklaşmak zorundadırlar.
Mahalli sorunları yerinde, yerel halkla birlikte ve yerel güçlerle birlikte çözmek en akılcı yoldur. Böylece katılımı sağlamakla her şeyi yukarıdan bekleyen edilgen kitleler yerine sorunları sahiplenen ve çözümüne katkı koymaya çalışan bilinçli kitlelerin oluşumu sağlanmış olacaktır.
DEMOKRASİ VE ÖZGÜRLÜK RUHU
Demokrasi; özgürlüğün yerel ruhuna ve yerleşik olanların (mahalle halkının) mutlak iradesine dayanır. Halkın “ev” veya “yuva” olarak adlandırdığı şey; küçük bir mekan, bir konut, apartman ya da apartmanlardan oluşan ve çoğu kez “mahalle” olarak adlandırılan bir kavramdır ve insanların hayatında özel bir önemi vardır. Kentlerde hemen hemen her insan bir tür “mahalle”de yaşamaktadır.
Mahalle kavramı; her zaman toplumların temel taşı, yerel sohbet, konuşma, sosyal yardımlaşma, dayanışma, tartışma ve kültür merkezini oluşturmuştur.
Demokrasi; iktidarın kullanımı için gerekli olan koşullarını yani yurttaşlık bilincinin, hak ve yetkilere karşı duyarlılığın gelişmesi, yaratılması için kendi yerel konuşma ve tartışma merkezine, kendi mahalle kurullarına (meclislerine) sahip olmak durumundadır. Çünkü siyasal ve toplumsal bilinç, mahalle düzeyinde başlar. Bu nedenle yerel demokratik yönetimi oluşturmak ve geliştirmek için öncelikle mahalleden başlayan bir yapılanmanın, yani mahalle kurullarının diğer bir deyişle mahalle meclislerinin oluşturulması gerekmektedir.
Bu örgütlenme biçimi; ülkemizin kalkınmasının, halkın yönetime hür iradesiyle katılımının, ülkemizin sosyal, kültürel, ekonomik ve demokratik açıdan gelişmesinin en önemli koşuludur.
YETERSİZ, HANTAL VE HALKTAN KOPUK YEREL YÖNETİMLER
Günümüze kadar yerel yönetimler, (Köy, Mahalle ve Semtler) "çok gerekli olduğu halde" siyasal istikrar, adaletle temsil, hukukun üstünlüğü ve gerçek demokratikleşme için gerekli düzeyde bir "sorumlu yurttaş" katılımını sağlayamamıştır. Sağlıklı bir demokratik katılımın sağlanabilmesi için yerel düzeyde, küçük ölçekli yapıların yani mahalle kurullarının oluşturulması şarttır. Çünkü mahalle; işlevsel olarak en önemli birimlerden birisidir. Hem demokratikliğin hem de hizmet etkinliğinin birlikte sağlanması için mahalle ölçeğinde katılım zorunludur. Çünkü Mahalle Meclisleri temel olarak yerel sorunların yani mahalle sorunlarının tartışılarak, sorunlar hakkında bilgilenmenin ve çözüm yollarının araştırılıp üretildiği işlevi yanında belirli yerel hizmetleri de üstlenmelidir.
Böylece hem halkın "yönetime ve yönetimin tek yanlı, baskıcı dayatmalarına karşı" demokratik katılımı sağlanmış olacak, hem de birlikte daha iyi projeler üretilip, daha üstün, etkin ve kamu/halk yararına hizmet verilebilecektir. Mahalle Meclisleri, mahalle içi ekonomik, sosyal ve kültürel dayanışmayı, koruma/korunma ve yardımlaşmayı mahalleleri edilgenlikten kurtarıp etkin yurttaş; Karar ve uygulamalara karşı güçlü ve onurlu olmalarını sağlayacaktır.
Kent Mahalleler (semt) Meclisi; mahalleler arası dayanışmayı ve sorunların üstesinden gelme duyarlılığını geliştirecektir. Mahallelerin temsilcileri aracılığı ile Kent Konseyi’nde temsil edilmeleri, bu dayanışma ve duyarlılığını kente ve ülkeye karşı duyarlılığa ve sorumluluğa dönüştürmeyi sağlayacaktır. Mahalleden çıkarak kente, kentten ülkeye sahip çıkma bilinçliliğini geliştirecektir. Katılımcı birey olarak, insana saygı temelinde, ulusal değerlere sahip çıkma ve evrensel değerlerle bütünleşmelerini sağlayacaktır. Bu nedenle mahalle meclisleri, bir an önce oluşturularak mahallelerde bu meclislerin rahat çalışabilmeleri için yerel yönetimler ve Yerel imkânlarla, gerekli mekanların hazırlanarak tahsis edilmesi gerekmektedir. Halkın örgütlenmemiş kesimlerinin Kent Konseyine ve yönetime demokratik katılımı da ancak bu örgütlenmeyle mümkün olabilecektir.
ÖRGÜTLENME :
A- Sokak Temsilcileri
B- Mahalle Meclisi
C- Kent Mahalleleri (semt) Meclisi
A- SOKAK TEMSİLCİLERİ :
Yerel “Gündem 21” Antalya Kent Konseyi Sekreteryası’nın büyüklük olarak tespit edeceği belli sayıda sokak ve cadde baz alınarak apartman şeklinde yapılanmış mahallelerde Apartman Yöneticileri arasından, gecekondu veya tek konut olarak yapılanmış mahallelerde, her konutun temsilcilerince seçilecek kişilerdir. (Bu örgütlenme ile birlikte apartmanlar, yeni yönetici seçebileceklerdir. Yöneticisi olmayan apartmanlara yönetici seçmeleri önerilecektir.”
Sokak Temsilcilerinin Görevleri :
a- Mahalle Meclisi’nde seçildiği sokakları temsil etmek,
b- Sokakta yaşayanlarca kendisine iletilen sorunları ve önerileri mahalle meclisine sunmak, bu kanalla sorunların yerel yönetimlere iletilmesini sağlamak,
c- Mahalle Meclislerince yapılan çalışmalarla ilgili sokak halkını bilgilendirmek,
d- Sokak yaşayanlarının birlikte kolayca çözebilecekleri sorunları tespit ederek onlarla yapacağı toplantılarla bu sorunları çözmek,
e- Yerel Yönetimlerle işbirliği halinde, sokakların yeşillendirilmesini ve geliştirilmesini sağlamak.
B- MAHALLE MECLİSLERİ :
Kuruluşu :
Soikak Temsilcilerinin katılımından oluşur. Mahalle Muhtarları, azaları, mahallede bulunan okulların öğretmen temsilcileri, öğrenci temsilcileri, veli temsilcileri, kurum ve kuruluşların temsilcileri mahallenin gelişmesi için kurulmuş dernek başkanları mahalle meclisinin doğal üyeleridir. Mahalle meclisleri, mahalle muhtarının başkanlığında toplanır.
İşleyişi :
Seçilmiş yerel yöneticilerin bugüne kadar halka çalışmalarını anlatmaları, onlarla bütünleşme çalışmaları, bir bakıma hesap vermeleri ya medya aracılığı ile olmuş ya da muhalefetin sorumluluğu olarak görülmüştür. Yeni oluşumda mahalle meclisleri bu eksikliği giderecek ve kendi mekanlarında seçtikleri temsilcilerine kendi kuruluş yönetmeliklerinde belirlenen kurallarına göre yerel yönetim çalışmalarına katkı koyacak, sorunlarını onlara iletecek, sorunların ortak çözülmesini sağlayacaklardır.
Mahalle Meclisleri; sorunların tartışılarak çözümlerin üretildiği, öncelikli gündem maddelerinin belirlendiği, yurttaşların yabancılık hissetmeden katılabildiği bir forum olacaktır.
Mahalle Meclisleri; mahallede yaşayan yurttaşların şikayetlerini dinleyecek, çözüm bulacak, yerel anlaşmazlıkları çözerek mahallede dayanışma içinde yaşamayı öne çıkaran HALK HAKEMLİĞİ görevini yürütecektir. Sorunların yerel yönetimlere Kent Konseyi aracılığı ile Merkezi İdareye ulaştırılmasını ve çözülmesi için baskı grubu olma işlevini de yürütecektir.
Mahalle Meclisleri; yurttaşlara yerel yönetimleri yaklaştırarak, halkın yönetime doğrudan katılım ve denetim olanaklarını sağlayacaktır. Halk ile doğrudan ilişki kurabilme mekanizmalarını geliştirecek, bilgi ve görüş alışverişini sürekli kılarak daha etkin ve hızlı hizmet verilmesini sağlayan yeni bir yönetim yapısına kavuşturacaktır.
Mahalle Meclisleri; mahallede yaşayan yurttaşları güçlendirici bir biçimde mahalle halkı ile yerel yöneticiler arasında yeni bir ilişki biçimine olanak sağlayacaktır.
Mahalle Meclisleri; mahalle halkının bilinçlenmesine, mahallede yaşayan yurttaşlarının ortak yararlarına ve çıkarlarına olan işleri ortaklaşa çözmeleri ve geliştirmeleri için politika oluşturucu ve sorun çözücü nitelik kazandıracaktır.
Mahalle Meclisleri; doğrudan katılma yönteminin geliştirilerek demokrasiye olanak tanıyacak kadar küçük bir ölçek oluşturmaya ve aynı zamanda da kendi kendini yönetebilmeye olanak sağlayacak büyük bir ölçek oluşturacak topluluğun yaratılmasına olanak sağlayacaktır.
Mahalle Meclisleri; beldelerinde yeterince temsil edilemeyen topluluk ve kişilerin temsil edilmesini, onları güçlendirici ve koruyucu bir yapının oluşmasını sağlayacaktır.
Mahalle Meclisleri; mahalleye verilmesi gereken belirli yerel hizmetlerin, yerel gönüllü programlar ve benzeri yöntemlerle yerine getirilmesini sağlayacaktır.
Mahalle Meclisleri; kutuplaşmaları ortadan kaldırarak, siyasal diyaloğu ve duyarlılığı temel işlevi olarak görecektir.
Mahalle Meclisleri; yerel kamuoyunun bütünsel temsiline katkıda bulunacak ve yerel topluluğun, tabanın duygu ve düşüncelerinin açıklanmasında gerçekçi ve etkin bir görev üstlenecektir.
Mahalle Meclisleri; Merkezi İdare’nin en küçük temsilcisi olan ancak doğru bir statüsü bulunmayan mahalle muhtarlarına da yardımcı olacak onlarla birlikte çalışacaktır.
Mahalle Meclisleri ve Meclis Temsilcileri kesinlikle mahalle muhtarlarının alternatifi değildir.
Mahalle Meclislerinde görüşülen ve tespit edilen, yerelde çözülebilecek sorunlar ve çözüm önerileri; Belediyelere, Valiliklere, İl Özel İdarelerine, Mahalle Muhtarlarınca götürülürü ve takip edilir. Bu konularda Mahalle Meclisi üyeleri Mahalle Muhtarına yardımcı olurlar.
Kent Konseyi’ne götürülmesi gerektiği tespit edilen sorunlar, görüşler, öneriler, Kent Konseyi’nce kent için kalkınma eylem planları hazırlanması aşamasında mahallelilerin derlenmiş katkıları, Mahalle Meclisi temsilcilerince görüşülmek üzere kent Mahalleler Meclisi’ne, çalışma gruplarına seçilecek temsilciler aracılığı ve Kent Konseyine seçilecek on üyeyle Kent Konseyi’ne ulaştırılır.
Çalışma Yöntemi :
Her Mahalle Meclisi’nce bir kişi olmak üzere seçilecek Mahalle Meclisleri Temsilcilerinin katılımından oluşur.
İşleyişi ve Görevleri :
- Mahalleler arası dayanışmayı sağlar.
- Mahallelerin sorunlarını tespit ve tasnif ederek temsilcileri aracılığı ile Kent Konseyi’ne sunar.
- Kent Kalkınma Eylem Planlarına mahallelerde tespit edilen görüş ve önerileriyle katkı koyar.
- Mahalle Meclislerini Kent Konseyi’nde temsil edecek on üyeyi seçer.
- Mahallelerde tespit edilen ve yerel yönetimlerce çözülebilecek mahallelerin ortak sorunlarını yerel yöneticilere iletir.
Çalışma Yöntemi :
Mahalleler Meclisi’nce belirlenecektir.
MAHALLE MECLİSLERİ KURULMASI:
100. YIL “İŞÇİ BLOKLARI MAHALLE MECLİSİ”
Günümüzde Siyasi İktidarlar (Hükümetler) ve Merkezi yönetimler, her şeyi her koşulda kendilerinin çözebileceği anlayışından hızla uzaklaşmak zorundadırlar.
Mahalli sorunları yerinde, yerel halkla birlikte ve yerel güçlerle birlikte çözmek en akılcı yoldur. Böylece katılımı sağlamakla her şeyi yukarıdan bekleyen edilgen kitleler yerine sorunları sahiplenen ve çözümüne katkı koymaya çalışan bilinçli kitlelerin oluşumu sağlanmış olacaktır.
DEMOKRASİ VE ÖZGÜRLÜK RUHU
Demokrasi; özgürlüğün yerel ruhuna ve yerleşik olanların (mahalle halkının) mutlak iradesine dayanır. Halkın “ev” veya “yuva” olarak adlandırdığı şey; küçük bir mekan, bir konut, apartman ya da apartmanlardan oluşan ve çoğu kez “mahalle” olarak adlandırılan bir kavramdır ve insanların hayatında özel bir önemi vardır. Kentlerde hemen hemen her insan bir tür “mahalle”de yaşamaktadır.
Mahalle kavramı; her zaman toplumların temel taşı, yerel sohbet, konuşma, sosyal yardımlaşma, dayanışma, tartışma ve kültür merkezini oluşturmuştur.
Demokrasi; iktidarın kullanımı için gerekli olan koşullarını yani yurttaşlık bilincinin, hak ve yetkilere karşı duyarlılığın gelişmesi, yaratılması için kendi yerel konuşma ve tartışma merkezine, kendi mahalle kurullarına (meclislerine) sahip olmak durumundadır. Çünkü siyasal ve toplumsal bilinç, mahalle düzeyinde başlar. Bu nedenle yerel demokratik yönetimi oluşturmak ve geliştirmek için öncelikle mahalleden başlayan bir yapılanmanın, yani mahalle kurullarının diğer bir deyişle mahalle meclislerinin oluşturulması gerekmektedir.
Bu örgütlenme biçimi; ülkemizin kalkınmasının, halkın yönetime hür iradesiyle katılımının, ülkemizin sosyal, kültürel, ekonomik ve demokratik açıdan gelişmesinin en önemli koşuludur.
YETERSİZ, HANTAL VE HALKTAN KOPUK YEREL YÖNETİMLER
Günümüze kadar yerel yönetimler, (Köy, Mahalle ve Semtler) "çok gerekli olduğu halde" siyasal istikrar, adaletle temsil, hukukun üstünlüğü ve gerçek demokratikleşme için gerekli düzeyde bir "sorumlu yurttaş" katılımını sağlayamamıştır. Sağlıklı bir demokratik katılımın sağlanabilmesi için yerel düzeyde, küçük ölçekli yapıların yani mahalle kurullarının oluşturulması şarttır. Çünkü mahalle; işlevsel olarak en önemli birimlerden birisidir. Hem demokratikliğin hem de hizmet etkinliğinin birlikte sağlanması için mahalle ölçeğinde katılım zorunludur. Çünkü Mahalle Meclisleri temel olarak yerel sorunların yani mahalle sorunlarının tartışılarak, sorunlar hakkında bilgilenmenin ve çözüm yollarının araştırılıp üretildiği işlevi yanında belirli yerel hizmetleri de üstlenmelidir.
Böylece hem halkın "yönetime ve yönetimin tek yanlı, baskıcı dayatmalarına karşı" demokratik katılımı sağlanmış olacak, hem de birlikte daha iyi projeler üretilip, daha üstün, etkin ve kamu/halk yararına hizmet verilebilecektir. Mahalle Meclisleri, mahalle içi ekonomik, sosyal ve kültürel dayanışmayı, koruma/korunma ve yardımlaşmayı mahalleleri edilgenlikten kurtarıp etkin yurttaş; Karar ve uygulamalara karşı güçlü ve onurlu olmalarını sağlayacaktır.
Kent Mahalleler (semt) Meclisi; mahalleler arası dayanışmayı ve sorunların üstesinden gelme duyarlılığını geliştirecektir. Mahallelerin temsilcileri aracılığı ile Kent Konseyi’nde temsil edilmeleri, bu dayanışma ve duyarlılığını kente ve ülkeye karşı duyarlılığa ve sorumluluğa dönüştürmeyi sağlayacaktır. Mahalleden çıkarak kente, kentten ülkeye sahip çıkma bilinçliliğini geliştirecektir. Katılımcı birey olarak, insana saygı temelinde, ulusal değerlere sahip çıkma ve evrensel değerlerle bütünleşmelerini sağlayacaktır. Bu nedenle mahalle meclisleri, bir an önce oluşturularak mahallelerde bu meclislerin rahat çalışabilmeleri için yerel yönetimler ve Yerel imkânlarla, gerekli mekanların hazırlanarak tahsis edilmesi gerekmektedir. Halkın örgütlenmemiş kesimlerinin Kent Konseyine ve yönetime demokratik katılımı da ancak bu örgütlenmeyle mümkün olabilecektir.
ÖRGÜTLENME :
A- Sokak Temsilcileri
B- Mahalle Meclisi
C- Kent Mahalleleri (semt) Meclisi
A- SOKAK TEMSİLCİLERİ :
Yerel “Gündem 21” Antalya Kent Konseyi Sekreteryası’nın büyüklük olarak tespit edeceği belli sayıda sokak ve cadde baz alınarak apartman şeklinde yapılanmış mahallelerde Apartman Yöneticileri arasından, gecekondu veya tek konut olarak yapılanmış mahallelerde, her konutun temsilcilerince seçilecek kişilerdir. (Bu örgütlenme ile birlikte apartmanlar, yeni yönetici seçebileceklerdir. Yöneticisi olmayan apartmanlara yönetici seçmeleri önerilecektir.”
Sokak Temsilcilerinin Görevleri :
a- Mahalle Meclisi’nde seçildiği sokakları temsil etmek,
b- Sokakta yaşayanlarca kendisine iletilen sorunları ve önerileri mahalle meclisine sunmak, bu kanalla sorunların yerel yönetimlere iletilmesini sağlamak,
c- Mahalle Meclislerince yapılan çalışmalarla ilgili sokak halkını bilgilendirmek,
d- Sokak yaşayanlarının birlikte kolayca çözebilecekleri sorunları tespit ederek onlarla yapacağı toplantılarla bu sorunları çözmek,
e- Yerel Yönetimlerle işbirliği halinde, sokakların yeşillendirilmesini ve geliştirilmesini sağlamak.
B- MAHALLE MECLİSLERİ :
Kuruluşu :
Soikak Temsilcilerinin katılımından oluşur. Mahalle Muhtarları, azaları, mahallede bulunan okulların öğretmen temsilcileri, öğrenci temsilcileri, veli temsilcileri, kurum ve kuruluşların temsilcileri mahallenin gelişmesi için kurulmuş dernek başkanları mahalle meclisinin doğal üyeleridir. Mahalle meclisleri, mahalle muhtarının başkanlığında toplanır.
İşleyişi :
Seçilmiş yerel yöneticilerin bugüne kadar halka çalışmalarını anlatmaları, onlarla bütünleşme çalışmaları, bir bakıma hesap vermeleri ya medya aracılığı ile olmuş ya da muhalefetin sorumluluğu olarak görülmüştür. Yeni oluşumda mahalle meclisleri bu eksikliği giderecek ve kendi mekanlarında seçtikleri temsilcilerine kendi kuruluş yönetmeliklerinde belirlenen kurallarına göre yerel yönetim çalışmalarına katkı koyacak, sorunlarını onlara iletecek, sorunların ortak çözülmesini sağlayacaklardır.
Mahalle Meclisleri; sorunların tartışılarak çözümlerin üretildiği, öncelikli gündem maddelerinin belirlendiği, yurttaşların yabancılık hissetmeden katılabildiği bir forum olacaktır.
Mahalle Meclisleri; mahallede yaşayan yurttaşların şikayetlerini dinleyecek, çözüm bulacak, yerel anlaşmazlıkları çözerek mahallede dayanışma içinde yaşamayı öne çıkaran HALK HAKEMLİĞİ görevini yürütecektir. Sorunların yerel yönetimlere Kent Konseyi aracılığı ile Merkezi İdareye ulaştırılmasını ve çözülmesi için baskı grubu olma işlevini de yürütecektir.
Mahalle Meclisleri; yurttaşlara yerel yönetimleri yaklaştırarak, halkın yönetime doğrudan katılım ve denetim olanaklarını sağlayacaktır. Halk ile doğrudan ilişki kurabilme mekanizmalarını geliştirecek, bilgi ve görüş alışverişini sürekli kılarak daha etkin ve hızlı hizmet verilmesini sağlayan yeni bir yönetim yapısına kavuşturacaktır.
Mahalle Meclisleri; mahallede yaşayan yurttaşları güçlendirici bir biçimde mahalle halkı ile yerel yöneticiler arasında yeni bir ilişki biçimine olanak sağlayacaktır.
Mahalle Meclisleri; mahalle halkının bilinçlenmesine, mahallede yaşayan yurttaşlarının ortak yararlarına ve çıkarlarına olan işleri ortaklaşa çözmeleri ve geliştirmeleri için politika oluşturucu ve sorun çözücü nitelik kazandıracaktır.
Mahalle Meclisleri; doğrudan katılma yönteminin geliştirilerek demokrasiye olanak tanıyacak kadar küçük bir ölçek oluşturmaya ve aynı zamanda da kendi kendini yönetebilmeye olanak sağlayacak büyük bir ölçek oluşturacak topluluğun yaratılmasına olanak sağlayacaktır.
Mahalle Meclisleri; beldelerinde yeterince temsil edilemeyen topluluk ve kişilerin temsil edilmesini, onları güçlendirici ve koruyucu bir yapının oluşmasını sağlayacaktır.
Mahalle Meclisleri; mahalleye verilmesi gereken belirli yerel hizmetlerin, yerel gönüllü programlar ve benzeri yöntemlerle yerine getirilmesini sağlayacaktır.
Mahalle Meclisleri; kutuplaşmaları ortadan kaldırarak, siyasal diyaloğu ve duyarlılığı temel işlevi olarak görecektir.
Mahalle Meclisleri; yerel kamuoyunun bütünsel temsiline katkıda bulunacak ve yerel topluluğun, tabanın duygu ve düşüncelerinin açıklanmasında gerçekçi ve etkin bir görev üstlenecektir.
Mahalle Meclisleri; Merkezi İdare’nin en küçük temsilcisi olan ancak doğru bir statüsü bulunmayan mahalle muhtarlarına da yardımcı olacak onlarla birlikte çalışacaktır.
Mahalle Meclisleri ve Meclis Temsilcileri kesinlikle mahalle muhtarlarının alternatifi değildir.
Mahalle Meclislerinde görüşülen ve tespit edilen, yerelde çözülebilecek sorunlar ve çözüm önerileri; Belediyelere, Valiliklere, İl Özel İdarelerine, Mahalle Muhtarlarınca götürülürü ve takip edilir. Bu konularda Mahalle Meclisi üyeleri Mahalle Muhtarına yardımcı olurlar.
Kent Konseyi’ne götürülmesi gerektiği tespit edilen sorunlar, görüşler, öneriler, Kent Konseyi’nce kent için kalkınma eylem planları hazırlanması aşamasında mahallelilerin derlenmiş katkıları, Mahalle Meclisi temsilcilerince görüşülmek üzere kent Mahalleler Meclisi’ne, çalışma gruplarına seçilecek temsilciler aracılığı ve Kent Konseyine seçilecek on üyeyle Kent Konseyi’ne ulaştırılır.
Çalışma Yöntemi :
Her Mahalle Meclisi’nce bir kişi olmak üzere seçilecek Mahalle Meclisleri Temsilcilerinin katılımından oluşur.
İşleyişi ve Görevleri :
- Mahalleler arası dayanışmayı sağlar.
- Mahallelerin sorunlarını tespit ve tasnif ederek temsilcileri aracılığı ile Kent Konseyi’ne sunar.
- Kent Kalkınma Eylem Planlarına mahallelerde tespit edilen görüş ve önerileriyle katkı koyar.
- Mahalle Meclislerini Kent Konseyi’nde temsil edecek on üyeyi seçer.
- Mahallelerde tespit edilen ve yerel yönetimlerce çözülebilecek mahallelerin ortak sorunlarını yerel yöneticilere iletir.
Çalışma Yöntemi :
Mahalleler Meclisi’nce belirlenecektir.
MAHALLE MECLİSLERİ KURULMASI:
100. YIL “İŞÇİ BLOKLARI MAHALLE MECLİSİ”
KURULUŞ VE ÇALIŞMA USULÜ YÖNERGESİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
Madde 1
Bu Yönergenin amacı; 100. Yıl “İŞÇİ BLOKLARI” Mahallesi’nde, sürdürülebilir bir kentsel gelişim süreci içerisinde demokratik bir mahalle yönetiminin sağlanması, mahallelilik bilincinin gelişmesi için yeşil, özgür, eşitlikçi, toplumsal cinsiyet eşitliğine duyarlı, katılımcı ve yerinden yönetim ilkelerini hayata geçirmeye çalışan mahalle temelli sivil organizasyonlar olan 100. YIL İŞÇİ BLOKLARI Mahalle Meclislerinin çalışma usul ve esaslarını düzenlemektir.
Kapsam
Madde 2
Bu yönerge; Çankaya Kent Konseyi çatısında yer alan Mahalle Meclislerinin oluşumunu, yönetim ilkelerini, organlarını, görev ve yetkileriyle çalışma esaslarını kapsar.
Dayanak
Madde 3
Bu yönerge; İçişleri Bakanlığı Kent Konseyleri Yönetmeliğine ve 5393 sayılı Belediye Kanunun 13., 9., 41. ve 76. Maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
Madde 4
Bu yönergenin uygulanmasında;
a) Belediye: Çankaya Kent Konseyinin oluşumuna yardım ve destek sağlayan Çankaya Belediyesini,
b) Çankaya Kent Konseyi: Merkez yönetimin, yerel yönetimin, kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının ve sivil toplumun ortaklık anlayışıyla, kentdaşlık hukuku çerçevesinde buluştuğu; kentin kalkınma önceliklerini, sorunlarının, vizyonunun sürdürülebilirlik ilkeleri temelinde belirlendiği, tartışıldığı, çözümlerin geliştirildiği ortak aklın ve uzlaşmanın esas olduğu demokratik yapılar ile yönetişim mekanizmalarını,
c) Çankaya İlçesi Mahalle Meclisleri: Mahalle temelli sivil organizasyonları,
Tanımlamaktadır.
İKİNCİ BÖLÜM
Çankaya Mahalle Meclislerinin Oluşumu, Görevleri ve Çalışma İlkeleri
Çankaya Mahalle Meclislerinin oluşumu
Madde 5
(1) Mahalle Meclisleri, yönergenin 8 inci Maddesinde belirtilen üyelerden oluşur.
(2) Mahalle Meclisleri ilk toplantısını yapmak üzere mahalle muhtarının çağrısı ile toplanır. Mahalle Muhtarının başkanlığında toplanan mahalle meclisi, toplantıyı idare etmek üzere üyeleri arasından en az üç kişiden oluşan divan kurulunu seçer.
(3) Divan kurulunun oluşturulmasından sonra, mahalle meclisi başkanı ve mahalle meclisi yürütme kurulu seçilir.
Mahalle Meclisinin Görevleri
Madde 6
a) Mahallede demokratik katılımın yaygınlaştırılmasını, kentlilik hukuku ve ortak yaşam bilincinin geliştirilmesini, çok ortaklı ve çok aktörlü yönetişim anlayışının benimsenmesini sağlamak,
b) Mahalleye ilişkin temel stratejiler ve faaliyet planlarının belirlenmesinde, uygulama ve izleme süreçlerinde tüm kenti kapsayan ortak aklın oluşmasına katkıda bulunmak amacıyla Mahallenin Eylem Planını hazırlamak,
c) Yerellik ilkesi çerçevesinde katılımcılığı, demokrasiyi ve uzlaşma kültürünü geliştirmek,
ç) Mahallenin kimliğine ilişkin tarihi, kültürel, doğal ve benzeri değerlere sahip çıkmak ve geliştirmek,
d) Mahallede yaşayan çocukların, gençlerin, kadınların, kıdemlilerin, LGBTİ bireylerin ve engellilerin toplumsal yaşamdaki etkinliklerini artırmak ve yerel karar alma mekanizmalarında aktif rol almalarını sağlamak,
e) Mahallenin yönetiminde saydamlık, katılım, hesap verebilirlik, öngörülebilirlik ilkelerinin uygulanmasında katkıda bulunmak,
f) Mahalle Meclisinde oluşturulan görüşlerin değerlendirilmek üzere Kadıköy Kent Konseyine gönderilmesini sağlamaktır.
g) Başta Köpekler olmak üzere, mahalle sınırları içinde yaşayan hayvanların rehabilitasyonu, aşılanması, kurulacak Dernek veya Vakıflar yoluyla korunak ve barınaklar oluşturulması; Halkın korunması, buna mukabil hayvanların sağlıklı ve güvenli bir yaşam sürmelerinin sağlanabilmesi için teşebbüsler oluşturmak.
Çalışma ilkeleri
Madde 7
Mahalle Meclisleri, aşağıdaki ilkeler temelinde çalışmalarını sürdürür.
a) Öncelikli olarak mahallenin sorunları görüşülür.
b) Mahalleye sahip çıkma, aktif katılım ve çözümde ortaklık ilkelerinin bütünlüğünde,mahallenin yaşanabilir bir geleceğe taşınmasına katkıda bulunur.
c) Katılımcılığı ve ortak akla dayanan uzlaşmayı esas alır.
d) Sokağının ve Sitesinin Sorunlarını, mahallenin Sorunlarını, 100. Yıl’ın sorunlarını tartışır, araştırır, raporlar, Çankaya Kent Konseyi’nin gündemine taşır, çözümler geliştirir.
e) Mahalle meclisleri, site ve sokak temsilcilikleri oluşturabilir.
f) Değişimi ve yenilikleri önceden fark edip harekete geçen, sonuç odaklı çalışma kültürünü benimser.
g) Çalışmalar tam bir saydamlık içinde yürütülür. Üyelerle, katkıda bulunanlarla her türlü iletişim yöntemi kullanılır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Mahalle Meclisi Üyeliği Ve Organları
Mahalle Meclisi Üyeliği
Madde 8
İşçi Blokları Mahalle Meclisleri: Doğal ve Seçilmiş Üyelerden oluşur.
Doğal Üyeler
Madde 9
Doğal Üyeler, aşağıda belirtilen kişi, kurum ve kuruluş temsilcilerinden oluşur:
a) Mahalle Muhtarı ve azaları,
b) Mahallede bulunan spor klubü derneği başkanı
c) Mahallede bulunan STK temsilcileri,
ç) Mahallede bulunan ibadethane derneği temsilcileri
d) Mahallede bulunan sağlık ocağı temsilcisi
e) Mahallede bulunan okul aile birlikleri temsilcileri
f) Mahallede bulunan gönüllü evi temsilcisi
g) Mahallede bulunan dayanışma, forum temsilcileri
h) Mahalle halkı tarafından saygı duyulan; Mahalle Eşrafı, Kanaat Önderi, Mahalli Lider gibi algılanan, anlatılan ve Mahalle ile Mahalle halkının sorunlarını çözme ve halkı aydınlatma konusunda öncü kişiler,
Seçilmiş Üyeler
Madde 10
Seçilmiş üyeler
Mahalle nüfusunun belirlenmesinde Çankaya İlçe Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Müdürlüğü’nün verileri esas alınır. Mahalle Meclislerinde, mahallede yaşayanlar nüfusun 300'e bölünmesiyle elde edilen sayı kadar ve dar bölge seçim esasıyla temsil edilir. Ayrıca işyeri ruhsatı olan esnaflar da mahalle meclislerinde temsil edilebilirler.
Mahalle Meclisleri Seçim esasları;
a) Mahallede yaşayanlar 300’e bölünerek sokak esasına uygun olarak temsilci seçimi yapılır.
b) Seçimlerde mahalle genelinde yüzde 50 kadın, yüzde 20 gençlik, yüzde 20 engelli ve yüzde 10 LGBTİ kotası uygulanır.
c) Mahalle Komitesi Yürütmesi 2 yıllık olarak seçilir. Herkesin aday olma hakkı vardır ve en fazla iki defa üst üste seçilebilir.
d) Temsilci seçim sonuçları (eğer varsa) Çankaya Kent Konseyi’ne bildirilir. Seçimlerde gizli oy açık sayım ilkesi uygulanır. Mahallede yaşayan herkes seçme ve seçilme hakkına sahiptir. Seçimlerde ayrı liste ile seçime girilmez. Seçimlerde adayların tümünün adlarının yazılı olduğu tek listeden en çok oyu alanlar seçilir. Oyların eşit çıkması halinde kur’a çekimi yapılır. Seçimle ilgili bu yönergede hüküm bulunmayan haller için Seçim Kanunu usullerine göre uygulama yapılır.
e) Aynı tür iş yeri ruhsatı olanlardan bir temsilci seçme ve seçilme hakkına sahiptir.
Organları
Madde 11
Mahalle Meclisleri aşağıdaki organlardan oluşur:
a) Mahalle Meclisi
b) Yürütme Kurulu,
c) Meclisler ve Çalışma Grupları
ç) Mahalle Meclisi Başkanı
Madde 12
a) Mahalle Meclisi, en yetkili organı olup 8 inci maddede sayılan üyelerden oluşur. Mahalle meclisi başkanı, yürütme kurulu, meclis ve çalışma gruplarının seçimini yapar. Mahalle Meclisi, her ay düzenli olarak toplanır.
b) Mahalle meclisi toplantıları, öncelikle muhtarlıklar, Çankaya Evi veya gönüllü evlerinde yapılır. Mahalle meclisinin toplantı yapacak yeri yoksa Çankaya Belediyesi veya Çankaya Kent Konseyinden talep eder. Çankaya Kent Konseyi, mahalle meclislerine toplantı mekanı sağlamakla sorumludur.
c) Mahalle Meclisinde kararlar 2/3 oy çokluğu ile alınır. Karar alınan konularda faaliyet yürütmek esastır.
d) Mahalle meclisi, Üyelerinin %20’sini teşkil eden üyelerin talebi üzerine yürütme kurulunca gündemli olarak olağanüstü toplantıya çağrılabilir.
e) Mahalle meclisi kararları Çankaya Kent Konseyi’ne iletilir ve Mahalle halkına açılanır.
Yürütme kurulu
Madde 13
a) Yürütme kurulu, mahalle meclisi tarafından belirlenen 5 kişi tarafından oluşur. Mahalle meclisinin doğal başkanı olarak yürütme kurulunun doğal üyesidir. Ayrıca 2 yedek üye de belirlenir.
b) Yürütme kurulu ilk toplantısında, yürütme kurulu üyeleri arasından Muhtarın yanında sözcü, yazman, Kent Konseyi (üst kurul) temsilcisi ve üye seçer.
c) Yürütme kurulu, 15 günde bir olağan olarak toplanır. Toplantılara art arda üç kez gerekçesiz katılmayan üyelerinin üyeliğinin düşmesine karar verilir.
d)Yürütme kurulu, sokak ve çalışma gruplarının çalışma koşullarını oluşturur, organları oluşturulana kadar toplantıların yürütülmesi ve çalışmalarının eş güdümünü sağlar.
e) Yürütme kurulu, mahalle meclisinin gündemini tespit eder ve meclis tarafından oluşturulan görüşleri Çankaya Kent Konseyine sunar ve mahalle meclisi ile birlikte uygulamayı izler.
Sokak ve çalışma grupları
Madde 14
Sokak ve çalışma grupları, Mahalle meclisi yönetmeliğinin 4. maddesinin
c fıkrasında tanımlanan yapıların 6. maddede belirlenen görevleri yerine getirmek üzere 7. maddede de belirtilen çalışma ilkelerine dayanarak kurulur ve çalışırlar.
Mahalle Meclisi Başkanı
Madde 15
a) Mahalle meclisinin doğal başkanı muhtardır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Toplantı ve görüşme usulü
Madde 16
a) Mahalle Meclisi organları, çalışma yönergelerinde belirlenen yer ve zamanlarda üye tam sayısının salt çoğunluğu ile olağan olarak toplanır ve katılanların salt çoğunluğu ile karar alır. Oylamada eşitlik çıkması halinde sözcülerin bulunduğu taraf çoğunluk sayılır.
b) Mahalle Meclisi, yürütme kurulu başkanı tarafından doğrudan veya 8. maddede öngörülen katılımcı sayısının üçte birinin teklifi üzerine olağanüstü toplantıya çağrılabilir.
Görüşlerin ilanı
Madde 17
100. Yıl İşçi Blokları mahalle meclislerince oluşturulan görüşler, Çankaya Kent Konseyi yürütme kurulunun ilk toplantısında değerlendirildikten sonra Çankaya Belediyesi’ne bildirir ve uygulanmak üzere uygun araçlarla kamuoyuna duyurulur.
Çankaya Kent Konseyi
Madde 18
a) Çankaya kent konseyi yürütme kurulu, altı ayda bir mahalle meclisi kent konseyi temsilcileri ile bir araya gelir.
b) Mahalle meclislerinden gelen kararları Çankaya Belediyesi’ne ileterek kararların takibini yapar.
Sekreterya hizmetleri
Madde 19
a) Çankaya İlçe Mahalle Meclisleri sekreterya hizmetleri, Çankaya Belediyesi tarafından önerilecek ve yürütme kurulu tarafından kabul edilecek görevliler tarafından yerine getirilir.
b) Sekreterya hizmetlerini yürüten personel, bu çalışmalarında Çankaya Kent Konseyi Genel Sekreterine karşı sorumludur.
Mahalle Meclisinin Mali Yapısı
Madde 20
Yönetmeliğin 16/A-1 maddesi gereğince Çankaya Kent Konseyi bütçesi Çankaya belediye bütçesinden karşılanır. Mahalle meclisi bütçesi de Kent Konseyleri bütçesinden karşılanır.
Yürürlük
Madde-21
Bu yönerge ve yapılacak değişiklikler Çankaya Kent Konseyi genel kurulunda ve/veya 100. Yıl Sitesi “İşçi Blokları Mahallesi” Mahalle Meclisinde kabul edildiği andan itibaren yürürlüğe girer ve yürütme kurulunca uygulanır.
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
Madde 1
Bu Yönergenin amacı; 100. Yıl “İŞÇİ BLOKLARI” Mahallesi’nde, sürdürülebilir bir kentsel gelişim süreci içerisinde demokratik bir mahalle yönetiminin sağlanması, mahallelilik bilincinin gelişmesi için yeşil, özgür, eşitlikçi, toplumsal cinsiyet eşitliğine duyarlı, katılımcı ve yerinden yönetim ilkelerini hayata geçirmeye çalışan mahalle temelli sivil organizasyonlar olan 100. YIL İŞÇİ BLOKLARI Mahalle Meclislerinin çalışma usul ve esaslarını düzenlemektir.
Kapsam
Madde 2
Bu yönerge; Çankaya Kent Konseyi çatısında yer alan Mahalle Meclislerinin oluşumunu, yönetim ilkelerini, organlarını, görev ve yetkileriyle çalışma esaslarını kapsar.
Dayanak
Madde 3
Bu yönerge; İçişleri Bakanlığı Kent Konseyleri Yönetmeliğine ve 5393 sayılı Belediye Kanunun 13., 9., 41. ve 76. Maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
Madde 4
Bu yönergenin uygulanmasında;
a) Belediye: Çankaya Kent Konseyinin oluşumuna yardım ve destek sağlayan Çankaya Belediyesini,
b) Çankaya Kent Konseyi: Merkez yönetimin, yerel yönetimin, kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının ve sivil toplumun ortaklık anlayışıyla, kentdaşlık hukuku çerçevesinde buluştuğu; kentin kalkınma önceliklerini, sorunlarının, vizyonunun sürdürülebilirlik ilkeleri temelinde belirlendiği, tartışıldığı, çözümlerin geliştirildiği ortak aklın ve uzlaşmanın esas olduğu demokratik yapılar ile yönetişim mekanizmalarını,
c) Çankaya İlçesi Mahalle Meclisleri: Mahalle temelli sivil organizasyonları,
Tanımlamaktadır.
İKİNCİ BÖLÜM
Çankaya Mahalle Meclislerinin Oluşumu, Görevleri ve Çalışma İlkeleri
Çankaya Mahalle Meclislerinin oluşumu
Madde 5
(1) Mahalle Meclisleri, yönergenin 8 inci Maddesinde belirtilen üyelerden oluşur.
(2) Mahalle Meclisleri ilk toplantısını yapmak üzere mahalle muhtarının çağrısı ile toplanır. Mahalle Muhtarının başkanlığında toplanan mahalle meclisi, toplantıyı idare etmek üzere üyeleri arasından en az üç kişiden oluşan divan kurulunu seçer.
(3) Divan kurulunun oluşturulmasından sonra, mahalle meclisi başkanı ve mahalle meclisi yürütme kurulu seçilir.
Mahalle Meclisinin Görevleri
Madde 6
a) Mahallede demokratik katılımın yaygınlaştırılmasını, kentlilik hukuku ve ortak yaşam bilincinin geliştirilmesini, çok ortaklı ve çok aktörlü yönetişim anlayışının benimsenmesini sağlamak,
b) Mahalleye ilişkin temel stratejiler ve faaliyet planlarının belirlenmesinde, uygulama ve izleme süreçlerinde tüm kenti kapsayan ortak aklın oluşmasına katkıda bulunmak amacıyla Mahallenin Eylem Planını hazırlamak,
c) Yerellik ilkesi çerçevesinde katılımcılığı, demokrasiyi ve uzlaşma kültürünü geliştirmek,
ç) Mahallenin kimliğine ilişkin tarihi, kültürel, doğal ve benzeri değerlere sahip çıkmak ve geliştirmek,
d) Mahallede yaşayan çocukların, gençlerin, kadınların, kıdemlilerin, LGBTİ bireylerin ve engellilerin toplumsal yaşamdaki etkinliklerini artırmak ve yerel karar alma mekanizmalarında aktif rol almalarını sağlamak,
e) Mahallenin yönetiminde saydamlık, katılım, hesap verebilirlik, öngörülebilirlik ilkelerinin uygulanmasında katkıda bulunmak,
f) Mahalle Meclisinde oluşturulan görüşlerin değerlendirilmek üzere Kadıköy Kent Konseyine gönderilmesini sağlamaktır.
g) Başta Köpekler olmak üzere, mahalle sınırları içinde yaşayan hayvanların rehabilitasyonu, aşılanması, kurulacak Dernek veya Vakıflar yoluyla korunak ve barınaklar oluşturulması; Halkın korunması, buna mukabil hayvanların sağlıklı ve güvenli bir yaşam sürmelerinin sağlanabilmesi için teşebbüsler oluşturmak.
Çalışma ilkeleri
Madde 7
Mahalle Meclisleri, aşağıdaki ilkeler temelinde çalışmalarını sürdürür.
a) Öncelikli olarak mahallenin sorunları görüşülür.
b) Mahalleye sahip çıkma, aktif katılım ve çözümde ortaklık ilkelerinin bütünlüğünde,mahallenin yaşanabilir bir geleceğe taşınmasına katkıda bulunur.
c) Katılımcılığı ve ortak akla dayanan uzlaşmayı esas alır.
d) Sokağının ve Sitesinin Sorunlarını, mahallenin Sorunlarını, 100. Yıl’ın sorunlarını tartışır, araştırır, raporlar, Çankaya Kent Konseyi’nin gündemine taşır, çözümler geliştirir.
e) Mahalle meclisleri, site ve sokak temsilcilikleri oluşturabilir.
f) Değişimi ve yenilikleri önceden fark edip harekete geçen, sonuç odaklı çalışma kültürünü benimser.
g) Çalışmalar tam bir saydamlık içinde yürütülür. Üyelerle, katkıda bulunanlarla her türlü iletişim yöntemi kullanılır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Mahalle Meclisi Üyeliği Ve Organları
Mahalle Meclisi Üyeliği
Madde 8
İşçi Blokları Mahalle Meclisleri: Doğal ve Seçilmiş Üyelerden oluşur.
Doğal Üyeler
Madde 9
Doğal Üyeler, aşağıda belirtilen kişi, kurum ve kuruluş temsilcilerinden oluşur:
a) Mahalle Muhtarı ve azaları,
b) Mahallede bulunan spor klubü derneği başkanı
c) Mahallede bulunan STK temsilcileri,
ç) Mahallede bulunan ibadethane derneği temsilcileri
d) Mahallede bulunan sağlık ocağı temsilcisi
e) Mahallede bulunan okul aile birlikleri temsilcileri
f) Mahallede bulunan gönüllü evi temsilcisi
g) Mahallede bulunan dayanışma, forum temsilcileri
h) Mahalle halkı tarafından saygı duyulan; Mahalle Eşrafı, Kanaat Önderi, Mahalli Lider gibi algılanan, anlatılan ve Mahalle ile Mahalle halkının sorunlarını çözme ve halkı aydınlatma konusunda öncü kişiler,
Seçilmiş Üyeler
Madde 10
Seçilmiş üyeler
Mahalle nüfusunun belirlenmesinde Çankaya İlçe Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Müdürlüğü’nün verileri esas alınır. Mahalle Meclislerinde, mahallede yaşayanlar nüfusun 300'e bölünmesiyle elde edilen sayı kadar ve dar bölge seçim esasıyla temsil edilir. Ayrıca işyeri ruhsatı olan esnaflar da mahalle meclislerinde temsil edilebilirler.
Mahalle Meclisleri Seçim esasları;
a) Mahallede yaşayanlar 300’e bölünerek sokak esasına uygun olarak temsilci seçimi yapılır.
b) Seçimlerde mahalle genelinde yüzde 50 kadın, yüzde 20 gençlik, yüzde 20 engelli ve yüzde 10 LGBTİ kotası uygulanır.
c) Mahalle Komitesi Yürütmesi 2 yıllık olarak seçilir. Herkesin aday olma hakkı vardır ve en fazla iki defa üst üste seçilebilir.
d) Temsilci seçim sonuçları (eğer varsa) Çankaya Kent Konseyi’ne bildirilir. Seçimlerde gizli oy açık sayım ilkesi uygulanır. Mahallede yaşayan herkes seçme ve seçilme hakkına sahiptir. Seçimlerde ayrı liste ile seçime girilmez. Seçimlerde adayların tümünün adlarının yazılı olduğu tek listeden en çok oyu alanlar seçilir. Oyların eşit çıkması halinde kur’a çekimi yapılır. Seçimle ilgili bu yönergede hüküm bulunmayan haller için Seçim Kanunu usullerine göre uygulama yapılır.
e) Aynı tür iş yeri ruhsatı olanlardan bir temsilci seçme ve seçilme hakkına sahiptir.
Organları
Madde 11
Mahalle Meclisleri aşağıdaki organlardan oluşur:
a) Mahalle Meclisi
b) Yürütme Kurulu,
c) Meclisler ve Çalışma Grupları
ç) Mahalle Meclisi Başkanı
Madde 12
a) Mahalle Meclisi, en yetkili organı olup 8 inci maddede sayılan üyelerden oluşur. Mahalle meclisi başkanı, yürütme kurulu, meclis ve çalışma gruplarının seçimini yapar. Mahalle Meclisi, her ay düzenli olarak toplanır.
b) Mahalle meclisi toplantıları, öncelikle muhtarlıklar, Çankaya Evi veya gönüllü evlerinde yapılır. Mahalle meclisinin toplantı yapacak yeri yoksa Çankaya Belediyesi veya Çankaya Kent Konseyinden talep eder. Çankaya Kent Konseyi, mahalle meclislerine toplantı mekanı sağlamakla sorumludur.
c) Mahalle Meclisinde kararlar 2/3 oy çokluğu ile alınır. Karar alınan konularda faaliyet yürütmek esastır.
d) Mahalle meclisi, Üyelerinin %20’sini teşkil eden üyelerin talebi üzerine yürütme kurulunca gündemli olarak olağanüstü toplantıya çağrılabilir.
e) Mahalle meclisi kararları Çankaya Kent Konseyi’ne iletilir ve Mahalle halkına açılanır.
Yürütme kurulu
Madde 13
a) Yürütme kurulu, mahalle meclisi tarafından belirlenen 5 kişi tarafından oluşur. Mahalle meclisinin doğal başkanı olarak yürütme kurulunun doğal üyesidir. Ayrıca 2 yedek üye de belirlenir.
b) Yürütme kurulu ilk toplantısında, yürütme kurulu üyeleri arasından Muhtarın yanında sözcü, yazman, Kent Konseyi (üst kurul) temsilcisi ve üye seçer.
c) Yürütme kurulu, 15 günde bir olağan olarak toplanır. Toplantılara art arda üç kez gerekçesiz katılmayan üyelerinin üyeliğinin düşmesine karar verilir.
d)Yürütme kurulu, sokak ve çalışma gruplarının çalışma koşullarını oluşturur, organları oluşturulana kadar toplantıların yürütülmesi ve çalışmalarının eş güdümünü sağlar.
e) Yürütme kurulu, mahalle meclisinin gündemini tespit eder ve meclis tarafından oluşturulan görüşleri Çankaya Kent Konseyine sunar ve mahalle meclisi ile birlikte uygulamayı izler.
Sokak ve çalışma grupları
Madde 14
Sokak ve çalışma grupları, Mahalle meclisi yönetmeliğinin 4. maddesinin
c fıkrasında tanımlanan yapıların 6. maddede belirlenen görevleri yerine getirmek üzere 7. maddede de belirtilen çalışma ilkelerine dayanarak kurulur ve çalışırlar.
Mahalle Meclisi Başkanı
Madde 15
a) Mahalle meclisinin doğal başkanı muhtardır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Toplantı ve görüşme usulü
Madde 16
a) Mahalle Meclisi organları, çalışma yönergelerinde belirlenen yer ve zamanlarda üye tam sayısının salt çoğunluğu ile olağan olarak toplanır ve katılanların salt çoğunluğu ile karar alır. Oylamada eşitlik çıkması halinde sözcülerin bulunduğu taraf çoğunluk sayılır.
b) Mahalle Meclisi, yürütme kurulu başkanı tarafından doğrudan veya 8. maddede öngörülen katılımcı sayısının üçte birinin teklifi üzerine olağanüstü toplantıya çağrılabilir.
Görüşlerin ilanı
Madde 17
100. Yıl İşçi Blokları mahalle meclislerince oluşturulan görüşler, Çankaya Kent Konseyi yürütme kurulunun ilk toplantısında değerlendirildikten sonra Çankaya Belediyesi’ne bildirir ve uygulanmak üzere uygun araçlarla kamuoyuna duyurulur.
Çankaya Kent Konseyi
Madde 18
a) Çankaya kent konseyi yürütme kurulu, altı ayda bir mahalle meclisi kent konseyi temsilcileri ile bir araya gelir.
b) Mahalle meclislerinden gelen kararları Çankaya Belediyesi’ne ileterek kararların takibini yapar.
Sekreterya hizmetleri
Madde 19
a) Çankaya İlçe Mahalle Meclisleri sekreterya hizmetleri, Çankaya Belediyesi tarafından önerilecek ve yürütme kurulu tarafından kabul edilecek görevliler tarafından yerine getirilir.
b) Sekreterya hizmetlerini yürüten personel, bu çalışmalarında Çankaya Kent Konseyi Genel Sekreterine karşı sorumludur.
Mahalle Meclisinin Mali Yapısı
Madde 20
Yönetmeliğin 16/A-1 maddesi gereğince Çankaya Kent Konseyi bütçesi Çankaya belediye bütçesinden karşılanır. Mahalle meclisi bütçesi de Kent Konseyleri bütçesinden karşılanır.
Yürürlük
Madde-21
Bu yönerge ve yapılacak değişiklikler Çankaya Kent Konseyi genel kurulunda ve/veya 100. Yıl Sitesi “İşçi Blokları Mahallesi” Mahalle Meclisinde kabul edildiği andan itibaren yürürlüğe girer ve yürütme kurulunca uygulanır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder